Nyt ne sitten tarttui käteen ne karvamadon jämälangat ja aloin neuloa ”Pörris Pullukkaa”. Uskokaa tai älkää, siitä tulee laukku! Koska Pörris muistuttaa tällä hetkellä enemmän Peppi Pitkätossun mielisairaalasta karanneen kaksossiskon rantakassia kuin vakavasti otettavan kolkyt-ja-risat freelance suunnittelijan city-laukkua, jossa kannetaan sony vaioa Amsterdamin muotimessuilla, totesin, että stailaus taitaisi olla paikallaan. Siis Pörris tarvitsee suuren maailman tyylliin imagokohotuksen. Ja kyllähän minä tiedän miten se tehdään.

Muoti- ja tekstiiliteollisuudessa voidaan stailauksella tehdä ihmeitä. Sama tuote voidaan tehdä sporttiseksi ja klassisen arvokkaaksi  tai nuoreksi, villiksi  ja seksikkääksi vain pelkkiä tageja muuttamalla. Tagit, eli tuotemerkit niskalenkuroista pesumerkkeihin ja metallilogoihin tekevät tuotteen imagon, luovat sille kohderyhmän  ja assosioivat sen tiettyyn elämäntapaan tai ideologiaan. T-paidoissa kyseinen ilmiö on saavuttavut ällistyttävät mittasuhteet. Lähes jokainen ihminen maapallolla omistaa t-paidan ikään, sukupuoleen, rotuun, uskontoon, elintasoon tai kulttuuriin katsomatta. Vaikka t-paidan muoto on kaikilla näillä kohderyhmillä jokseenkin sama, edustaa itse tuote täydellisen eri asioita. Joskus huvittelen vaatekaupoissa tutkimalla vaatteiden tageja. Niistä löytyy uskomattomia sloganeita: ’50% pleasure, 50% joy, made with pride’ ’unique appearence’ ’sporty girl’ ’farytale’ ja kaikkea mahdollista ’hot chick’eistä  ’real classic men’eihin. Itse asiassa on aika pelottavaa, että suurin osa ihmisistä ei koskaan edes huomaa, kuinka nämä piiloviestit on kätketty kirjontoihin, printteihin, nauhoihin, tuotelappuihin ja merkkeihin. Ja kun se saattaa olla juurikin se pienen pieni kirjonta rinnuksessa, joka erottaa golffarin dj:stä. Tuotteella saattaa jopa olla sama valmistaja!

Siis Pörris tarvitsee katu-uskottavan logon! Onhan mulla tuolla ateljeella kirjontakone. Äkkiäkös sille nyt jonkun logon tekisi. Eikä sitten mitään ristipistoja tai ’ Pörris, iloa elämään’-sloganeita!! Nyt tarvitaan maskuliinisuutta söpöilyn vastapainoksi. Vahvaa armeijahenkistä puuvillakangasta vuoreksi, nahkahihnoja ja metallisolkia. Ja logoksi yksinkertainen merkki, joka voisi luoda assosiaation vaikka kansainvälisen mediajättiin. Jopas rupesi kuullostamaan trendikkäältä! :-)

Vähän aikaa logo asiaa pyöriteltyäni päädyin kirjainyhdistelmään AO niinku Ateljee Onnela. Hetkinen...A ja O?  ”Kärsivällisyys on kaiken A ja O”. Ei pöllömpi sattuma, että tähän kirjainyhdistelmään liittyy niin monta sanontaa. Ja eikun googlaamaan kuvia alfoista ja omegoista.

No tässä Pörris suunnitelma siinä vaiheessa kun se nyt on.  Huvittava se on vieläkin, ei siitä taida tulla katu-uskottavaa sitten tekemälläkään. Mutta jotkut tuon tyyppiset soljet voisi olla kivoja. Täytyy vissiin käydä kirpparilla katsomassa vanhoja vöitä. Logoakin vähän jo luonnostelin. Nyt pitäis vielä muistaa kuinka se kirjontaohjelma oikeen toimii.

Piuku

 1239983787_img-d41d8cd98f00b204e9800998e